در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳، یک توسعه چشمگیر در عرصه آتش‌نشانی و مدیریت بحران رخ داد. یک استارتاپ دانمارکی به نام «روبوتو»،یک نوآوری قابل توجهی را معرفی کرد که پتانسیل ایجاد تغییرات عظیمی را در روش مبارزه با آتش‌سوزی دارد. این نوآوری، پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی با تکنولوژی برشی بود که امکان نظارت و شناسایی آتش‌سوزی در زمان وقوع را ارائه می‌دهد. در این مقاله، به بررسی عمیق تأثیرات و اهمیت این تکنولوژی خواهیم پرداخت و مطالعه خواهیم کرد که این نوآوری چگونه می‌تواند راه‌حلی برای مشکلات آتش‌سوزی در سراسر جهان باشد.

تولد یک بازیگر تحول‌آفرین

مسیر روبوتو در سال ۲۰۱۸ آغاز شد، زمانی که بنیان‌گذاران آن از آتش‌سوزی‌های ویران‌گری در مناطقی مانند یونان، سوئد و کالیفرنیا الهام گرفتند. آن‌ها شاهد ویرانی و چالش‌های متعددی بودند که آتش‌نشانان در مقابل این آتش‌سوزی‌ها با آن روبه‌رو می‌شدند. بنیان‌گذاران روبوتو هم تصمیم گرفتند ابزاری توسعه دهند که پشتیبانی بی‌نظیری برای نخستین واکنش‌دهندگان به آتش‌سوزی فراهم کند.

قلب ابتکار روبوتو در پهپاد چهارپره آن است. این پهپاد شگفت‌انگیز به آسمان می‌پرد و با دقت مناطق مشخصی را اسکن می‌کند. پهپاد روبوتو مجهز به یک دوربین حرارتی نوین است که داده‌ها را به یک واحد هوش مصنوعی ارسال می‌کند. اما چیزی که این تکنولوژی را از دیگر رقبا متمایز می‌کند، قابلیت تشخیص نه‌تنها دود یا آتش، بلکه قابلیت شناسایی حرارت است. با ترکیب این عناصر، پهپادهای روبوتو قادر به تأیید وجود آتش با دقت فراگیری هستند.

داده‌های واقعی برای تصمیم‌گیری‌های آگاهانه

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های آتش‌نشانی نیاز به اطلاعات واقعی است. روش‌های سنتی اغلب بر داده‌هایی تکیه می‌کنند که ممکن است ساعت‌ها یا حتی روزها از آن‌ها گذشته باشد، که این خود می‌تواند در مراحل اولیه‌ی آتش‌سوزی ویرانگر باشد. کنت ‌ریچارد گیپل، هم‌بنیان‌گذار و مدیر عامل روبوتو، بر اهمیت لحظات ابتدایی در مهار آتش تأکید می‌کند. او اظهار می‌کند: «با تکنولوژی ما، آن‌ها می‌توانند به سرعت مشخصات کلی آتش، اندازه‌ی آن، نقاطی که بیشترین شدت را دارد و سپس منابع خود را تخصیص دهند.»

انقلابی در کاتالونیا با پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی

روبوتو برای ارزیابی اثربخشی تکنولوژی خود، با واحد مبارزه با آتش گراف کاتالونیا همکاری کرد؛ یک تیم آتش‌نشانی باتجربه در مقابله با برخی از دشوارترین آتش‌سوزی‌ها. این همکاری به پهپادهای روبوتو اجازه داد در شرایط واقعی آتش‌سوزی آزمایش شوند. نتایج آزمایش‌ها چیزی جز شگفتی نبود.

با گسترش آتش‌سوزی‌ها در مناطق مختلف جهان، نیاز به راهکارهای نوآورانه هرگز به این اندازه مهم نبوده است. کنت‌ریچارد گیپل به مشکل آشکاری اشاره می‌کند و می‌گوید: «تابستان گذشته، ترکیه منابع هوایی برای پی‌گیری تمام آتش‌سوزی‌های در حال رخ دادن نداشت. بنابراین، ما بدون شک این را به عنوان یک بازار می‌بینیم که می‌توانیم وارد شویم و به آتش‌نشانان کمک کنیم تا چشمانشان را بر روی همه‌چیزی که در حال رخ دادن است، متمرکز کنند.»

پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی علیه آتش‌سوزی

فراتر از آتش‌سوزی

هرچند تکنولوژی روبوتو در آتش‌نشانی انقلابی ایجاد کرده است، اما کاربردهای آن به مراتب فراتر از مبارزه با آتش‌سوزی است. یکی از چالش‌های اصلی تکنولوژی پهپاد در اتحادیه اروپا محدودیت‌های قانونی است که اغلب عملیات پهپاد را به دید بصری محدود می‌کند. با این حال، روبوتو به دنبال گسترش افق‌های تکنولوژی خود است.

در سال جاری، روبوتو قصد دارد از پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی خود برای شناسایی و نظارت بر کوالاهای آسیب‌پذیر در استرالیا استفاده کند. این تلاش نه‌تنها چندگانگی تکنولوژی آن را نشان می‌دهد، بلکه تأثیرات آن در حفاظت از حیات وحش نیز را به وضوح بیان می‌کند.

در اوگاندا، خطر شکار غیرقانونی تهدیدی برای بقای گونه‌های در معرض انقراض است. پهپادهای روبوتو با نظارت بر شکارچیان، نقش مهمی در پیشگیری از این فعالیت‌های غیرقانونی ایفا می‌کنند؛ به طوری که از تنوع زیستی غنی این منطقه حفاظت می‌کنند.

در تایلند، پهپادهای روبوتو از سوی صندوق جهانی حیات‌وحش (WWF) برای شناسایی و پیگیری گله‌های فیل استفاده می‌شود. این رویکرد پیشگیرانه به کاهش تضادها کمک می‌کند و هم ایمنی انسان‌ها و هم ایمنی حیات وحش را تضمین می‌کند.

نگاهی به آینده

روبوتو همین‌جا متوقف نشده است. آن‌ها در حال توسعه پهپادهای بال‌بسته‌ای هستند که دارای زمان پروازی حدود دو ساعت هستند. این نوآوری نوید افزایش دامنه و توانمندی‌های تکنولوژی آنان را می‌دهد.

در دنیایی که با افزایش فراوان تعداد و شدت آتش‌سوزی‌ها مواجه است، پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی روبوتو نشانه‌هایی از امید هستند. قابلیت آن‌ها برای ارائه داده‌های واقعی، کمک به آتش‌نشانان و مشارکت در حفاظت از محیط زیست و مقابله با تضادهای محیطی نشانه‌ای مهم در مدیریت بحران و حفاظت از محیط زیست است.

 

منبع: یورونیوز

ترجمه‌شده در: ستاره پنهان پارس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *